آسانسور کششی در سنندج – تیم اهورا آسانسور- ۱۰ سال سابقه

آسانسور کششی در سنندج

آسانسور کششی، آسانسوری است که حرکت آن بر اثر اصطکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کششی به هنگام چرخش آن توسط موتور محرکه انجام می‌شود. آسانسورهای کششی که در آن الکتروموتور به‌وسیله گیربکس به فلکه کششی متصل است، آسانسور موتور گیربکسی می‌گویند.

آسانسور کششی در سنندج

بهترین آسانسور کششی در سنندج

همچنین نوعی که در آن گیربکس وجود نداشته باشد، بدون گیربکس نامیده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم با سیستم آسانسور کششی در سنندج و انواع آن آشنا شویم. پس تا انتها ما را همراهی کنید.

 

 

************

ویدیو : آسانسور کششی در سنندج

 

 

انواع آسانسور کششی در سنندج

آسانسور وسیله‌ای است متشکل از کابین و قطعات دیگر که بار یا نفرات و یا مجموعه آن‌ها را به‌صورت عمودی در چاه آسانسور که بدین منظور در ساختمان تعبیه شده است، جابه‌جا می‌کند. آسانسورهایی که در سنندج کاربرد زیادی دارند، به دودسته عمده زیر تقسیم می‌شوند:

  • آسانسور هیدرولیکی در سنندج

  • آسانسور کششی در سنندج

آسانسور کششی

 

آسانسور هیدرولیکی چگونه کار می‌کند؟

قبل از آشنایی با آسانسور کششی در سنندج با نوع هیدرولیکی آشنا شوید. در آسانسورهای هیدرولیکی عامل حرکت کابین، سیلندر و پیستون است که باتوجه‌به ارتباط کابین به پیستون به انواع هیدرولیکی مستقیم – مرکزی، مستقیم – کناری و غیرمستقیم – کناری تقسیم می‌شوند.

همچنین آسانسورها به انواع مسافربر یا باربر تقسیم می‌شوند. در برخی موارد نوع مشترک آن‌ها یعنی باربر – مسافربر نیز ساخته می‌شود. هرچند آسانسورها با عنوان‌های دیگری از جمله تخت بر، ویلچربر و … نیز شناخته می‌شوند که به کاربرد در فضای ساختمان و نوع بهره‌برداری آن‌ها بر می‌شود.

آسانسور هیدرولیک توجه داشته باشید که تنها ابعاد و اندازه‌های داخل کابین دلیل دسته‌بندی فوق است. در آسانسورهای کششی کیفیت حرکت تا حد زیادی به نوع موتور به‌کاررفته جهت کاربردهای خاص بستگی دارد. البته از تکنیک‌هایی برای رفع این مشکل استفاده می‌شود.

امروزه با کمک از تکنیک‌های کنترل سرعت و فن آوری الکترونیکی، حرکت مناسب آسانسور و دقت در تراز طبقات برای اکثر انواع موتورهای الکتریکی بدون صرف هزینه زیاده، حاصل می‌شود.

تکنیک‌هایی برای افزایش کیفیت آسانسورهای هیدرولیکی

درگذشته، موتورهای D.C بهترین کیفیت حرکت را فراهم می‌کردند؛ زیرا سرعت موتور را می‌توان به‌سادگی با استفاده از یک ژنراتور D.C با یک خروجی متغیر تحت کنترل (MGS MOTOR-GENERATOR SET) درآورد. موتورهای D.C به طور گسترده‌ای برای کاربردهایی که به یک حرکت آرام و تنظیم دقیق نیاز دارند، استفاده می‌شدند.

در دهه ۱۹۸۰، درایوها به‌عنوان وسیله کنترل انرژی برای موتورهای D.C بزرگ جایگزین ژنراتور شدند. در مقایسه با ژنراتورهایD.C  درایوها بازده بیشتری دارند و امکان کنترل بیشتری را نیز فراهم می‌نمایند.

پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در کنترل موتورهای AC این امکان را برای کیفیت خوب حرکت با استفاده از موتورهای فوق فراهم کرد. در حال حاضر تولیدکنندگان آسانسور، موتور گیربکس‌های AC را تا سرعت ۵/۲ متر بر ثانیه مورداستفاده قرار می‌دهند.

آسانسور کششیبا استفاده از درایوهای پیشرفته کنترل فرکانس و ولتاژ متغیر منجر به کاربری موتورهای AC بدون گیربکس که باعث فراهم شدن کیفیت حرکت قابل‌رقابت با موتورهای بدون گیربکس DC در تمام سرعت‌ها شده است و با استقبال زیاد آن‌ها از سوی تولیدکنندگان، موتورهای DC به‌تدریج کنار گذاشته می‌شوند.

آسانسورهای با سرعت بالاتر از ۵/۲ متر بر ثانیه به علت دو دور بودن الکتروموتورهای مورداستفاده در آن‌ها، شتاب زیادی را اعمال می‌کنند که از نظر مسافران مطلوب نیست و لذا امروزه در آسانسورهای پرسرعت از موتورهای بدون گیربکس استفاده می‌شود.

افزایش کیفیت آسانسور

چاه آسانسور کششی در سنندج

چاه آسانسور کششی در سنندج، فضائی است که ریل‌ها و برخی از تجهیزات آسانسور در آن نصب می‌شوند. کابین و وزنه تعادل (در صورت وجود آن) در این محل حرکت می‌کنند و معمولاً با دیوارها، درب‌های طبقات و درب و دریچه‌های اضطراری پوشیده می‌شود.

چاه آسانسور نیز بخشی از آسانسور کششی در سنندج محسوب می‌شود. ابعاد و اندازه‌های چاه آسانسور برای راهنمایی به سبب انتخاب ابعاد مفید آن در جداول انتهای کتاب آمده است. معماران و طراحان ساختمان می‌توانند از این جدول در طراحی‌های خود استفاده کنند.

چاه آسانسور

خصوصیات چاه آسانسور کششی در سنندج

ابعاد دقیق چاه آسانسور کششی در سنندج، تابع نوع درب به‌کاررفته و اندازه ورودی آن، ابعاد کابین و مقدار ظرفیت کابین و نوع سیستم محرکه است. البته اندازه چاه ممکن است باتوجه‌به نوع محصول بکار رفته شرکت آسانسوری متغیر باشد.

خصوصیات چاه آسانسور کششیحتی ممکن است طبق ابعاد پیشنهادی، استاندارد نباشد به طور مثال ابعاد چاه در آسانسورهای که از درب لولایی در طبقات استفاده می‌کنند. فاصله قائم بین کف بالاترین توقف تا زیر سقف چاه آسانسور را بالاسری گویند.

این فضا بخشی از چاه آسانسور است این فاصله برای جلوگیری از برخورد تعمیرکاران یا اجزای فوقانی کابین با سقف چاه پیش‌بینی می‌شود و اندازه آن متناسب با نوع و سرعت آسانسور از جداول انتهای کتاب یا از استانداردهای معتبر به دست می‌آید.

چاهک آسانسور کششی در سنندج چه اندازه‌ای دارد؟

فاصله قائم بین کف پایین‌ترین توقف تا کف چاه آسانسور کششی در سنندج به ابعاد چاه آسانسور را چاهک گویند این اندازه مانند بالاسری از اهمیت زیادی برخوردار است و از جداول متناسب با نوع و سرعت آسانسور انتخاب می‌شود.
ارتفاع چاهک تابع ارتفاع ضربه‌گیر حدفاصل کابین با روی ضربه‌گیر، اندازه (سایز) یوک و دیگر تجهیزات از جمله در صورت وجود فلکه هرزه‌گرد زیر کابین است. ارتفاع چاهک طبق نقشه‌ها و جداول پیوست انتهای کتاب باید طراحی و اجرا شود.
به هنگام طراحی ستون‌ها و فونداسیون اطراف چاهک دقت شود که ابعاد چاهک باید دقیقاً هم اندازه چاه باشد و فونداسیون پایه ستون‌های اطراف چاه آسانسور پایین‌تر از عمق موردنیاز چاهک طراحی و اجرا شوند.

چاه آسانسورچاهک نیز باید از نظر نفوذ رطوبت به داخل، دارای عایق‌بندی مناسب بوده، کف آن سیمان‌کاری یا از موزائیک غیر لغزنده پوشیده شده، برای تخلیه آب نفوذی به داخل چاهک باید کف شوری در کف پیش‌بینی گردد و آب نفوذی به داخل میله‌ای هدایت گردد.

درصورتی‌که به شبکه فاضلاب هدایت گردد باید به‌صورت غیرمستقیم متصل شود. میله چاه با ارتفاع حدوداً ۵-۳ متر و به قطر ۷۰ سانتی‌متر پیش‌بینی می‌شود. اگر مقدار آب نفوذی به‌طوری باشد که زمین نتواند آن را جذب کند.

در کف چاهک یک حوضچه (SUAMP) به ابعاد ۵۰ در ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر ایجاد نمود با نصب یک پمپ کف کش فاضلاب به آب‌دهی حداقل ۱۰۰ لیتر بر دقیقه در آن نصب‌کرده و آب‌های سطحی به خارج از چاه آسانسور منتقل می‌شود.

حوضچه به‌صورت سرپوشیده ساخته می‌شود به‌طوری‌که پاگیر نباشد.درصورتی‌که عمق چاهک بیش از یک متر باشد، نردبان به‌نحوی‌که از قطعات متحرک فاصله مناسبی داشته باشد، در آن کار گذاشته شود.

اندازه چاهک آسانسور

نقش ضربه‌گیرها در چاهک آسانسور کششی در سنندج

ضربه‌گیرها یا سکوی محل استقرار ضربه‌گیرهای کابین و وزنه تعادل در فضای داخل چاهک قرار می‌گیرند، این ضربه‌گیرها یا ستون‌ها باید به نحوی در کف چاهک نصب یا اجرا شوند که پس از برخورد کابین با وزنه تعادل و فشرده شدن فضای خالی به‌عنوان جان‌پناه به ارتفاع حداقل ۵۰ سانتی‌متر به ابعاد ۵۰ در ۶۰ در ۱۰۰ سانتی‌متر در انتهای چاهک باقی بماند.

درصورتی‌که چاه آسانسور کششی در سنندج مشترک باشد باید این چاهک‌ها به نحوی مقتضی از کف چاهک تا ارتفاع ۵/۲ متر جداسازی شوند و بتوان به‌صورت ایمن از طریق ورودی به چاهک مربوطه رفت‌وآمد نمود. دیواره جداکننده با توری با چشمه‌ای ۳*۳ سانتی‌متر با مفتول به قطر ۳ میلی‌متر باشد.

آسانسور کششیدرصورتی‌که فاصله قطعه‌ای از کابین با کابین مجاور کمتر از ۳۰CM  باشد، جداسازی باید تا انتهای چاه صورت گیرد. در آسانسورهایی که کابین آن‌ها به‌صورت پانورامیک (در فضای باز) هستند، ممکن است بخشی از دیواره چاه آسانسور شیشه‌ای یا به‌صورت نماباز بوده و محصور نباشد.

در آسانسورهای پانورامیک، مطابق با استاندارد ایمنی آسانسورها چاه نباید معرض سقوط افراد غیرمتخصص باشد. بدین منظور چاه از سمت درب ورودی آسانسور حداقل به ارتفاع ۵/۳ متر و دیگر اطراف حداقل ۵/۲ متر باید محصور گردد.

در صورت وجود ارتفاع ۵/۲ متر، فاصله افقی بدنه کابین از دیوار جداکننده حداقل ۵/۰ متر باشد. ارتفاع ۵/۲ متر می‌تواند حداقل تا ۱۰/۱ متر کاهش‌یافته که در این صورت حداقل فاصله افقی، باید بیشتر از ۲ متر باشد.

نقش ضربه گیر آسانسور

آیا در چاه آسانسور کششی در سنندج از شیشه استفاده می‌شود؟

در صورت به‌کاربردن شیشه در بخشی از چاه آسانسور باید نوع، ضخامت و سازنده آن مشخص باشد. حتماً پس از نصب نیز مشخصات فوق روی شیشه باقی بماند. نوع شیشه باید به‌گونه‌ای باشد که مسافرین وجود آن را از بیرون حس کنند.

حداقل ضخامت شیشه طبق استاندارد EN81 11 میلی‌متر و از نوع لمینت بوده و باید بتواند نیروی ضربه به مقدار ۳۰۰ نیوتن را در هر ۵/۲ سانتیمتر مربع خود تحمل کند. این موضوع در نصب آسانسور کششی در سنندج کاربرد زیادی دارد.

آسانسور کششی

چاه آسانسور در آسانسور پانورامیک

اصولاً آسانسورهای پانورامیک برای ایجاد حالت مطبوع در مسافرین داخل کابین در ساختمان پیش‌بینی می‌شوند؛ لذا باید هماهنگی لازم و کافی بین معمار طراح ساختمان با متخصصان آسانسور در طراحی و ساخت آسانسور پانورامیک به عمل آید.

آسانسور پانورامیکزیرا تعداد زیادی از قطعات آسانسور داخل چاه قابل‌مشاهده بوده که ممکن است از نظر ظاهری مناسب نباشد. در چاه آسانسور نماباز که در خارج از ساختمان طراحی می گردند کلیه سوئیچ های کنترلی و قطعات نگه دارنده ریل ها باید از نوع مناسبی انتخاب شوند.
کفشک های روی کابین باید از نوع غلتکی(ROLLER GUIDE)انتخاب شوند.زیرا ریل ها دیگر نیازی به روغن کاری نداشته که در غیر این صورت با استفاده از کفشک های لغزشی امکان پاشش روغن به روی شیشه های اطراف چاه آسانسور باعث شدن آن ها خواهد گردید.

طراحی چاه ۹ چگونه است؟

به دلیل وجود وزنه تعادل و کابل متحرک (تراول کابل) چاه آسانسور باید از طرح خاصی پیروی نماید تا امکان پوشاندن مجموعه وزنه تعادل باشد. در آسانسورهایی که کابین در خارج از ساختمان بوده و به‌صورت نماباز ساخته می‌شوند، تغییرات درجه حرارت می باید کاملاً مدنظر باشد.

 به این صورت که این تغییرات درجه حرارت به ایمنی آسانسور لطمه‌ای نزند زیرا ممکن است این موضوع باعث عدم آسایش مسافرین شود. در کشور انگلیس برای یخ نزدن تجهیزات به‌ویژه ریل‌ها، تجهیزات ترمز ایمنی، ضربه‌گیرها و درب‌های اتوماتیک در زمستان از سیستم‌های خاص گرم‌کن مانند المنت‌های برقی استفاده می‌شود.

آسانسور کششی در سنندج

در این آسانسورها به دلیل تابش مستقیم نور خورشید لازم است مقدار گرمایش تابشی کنترل و گرمای تولید شده توسط سیستم سرمایش که در کابین پیش‌بینی می‌شود، جبران شود و در زمستان هوای داخل کابین گرم شود.

این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است، به‌خصوص هنگامی که احتمال این که مسافرین در داخل کابین محبوس شوند وجود دارد. برای ایجاد گرمایش و سرمایش می‌توان از سیستم (HEAT PUMP)در کابین استفاده نمود. این نکته در نصب آسانسور کششی در سنندج بسیار مهم است.

A جعبه تقسیم برق H
B ورودی کابل برق I
C ترموستات J
D کابل ترموستات K
E پایه نگهدارنده ترموستات L
F شیلنگ تخلیه M
G ورودی هوای کندانسور N

دیواره‌ها و تیغه‌های پوشاننده چاه آسانسور ضمن اینکه باید مقاوم در مقابل نیروهای جانبی و قدرت تحمل این نیروها را داشته باشند باید از مصالح مقاوم در برابر آتش ساخته شوند و در اثر حرارت، گاز و دود خطرناک از آن‌ها متصاعد نشود.
بعضاً طراح برای زیبایی در این نوع آسانسورها، زنجیر جبران را حذف کرده، به همین خاطر موتور نیروی محرکه نسبت به ظرفیت مشابه بزرگ‌تر خواهد بود.

انواع آسانسور کششی

شدت نور در چاه آسانسور کششی در سنندج

طبق استاندارد BS دیواره‌های اطراف چاه باید حداقل به مدت یک ساعت در مقابل حرارت مقاوم باشد. حداقل ضخامت دیوار از جنس مصالح آجری ۲۰ سانتی‌متر و از مصالح بتنی مسلح ۱۰ سانتی‌متر است. درب‌های طبقات آسانسور نیز باید بتواند حداقل ۳۰ دقیقه حرارت را تحمل نمایند. شدت روشنایی داخل چاه حداقل ۵۰ لوکس از فاصله یک‌متری از سقف کابین یا کف چاهک است.

دو عدد لامپ در فاصله ۵/۰ متر از بالاترین و پایین‌ترین نقطه چاه و باقی لامپ‌ها به فواصل حداکثر ۷ متر با حفاظ و قابلیت روشن و خاموش شدن از موتورخانه و چاهک باید نصف شوند. چراغ‌ها باید به‌صورت آسان و درزمان کوتاهی قابل تعویض باشند.

در چاه‌هایی که آسانسور در نمای باز است می‌توان با رعایت شدت روشنایی، چراغ‌هایی که هماهنگ با محیط اطراف چاه هستند، مورداستفاده قرار گیرند. مقدار تغذیه روشنایی چاه و پریزهای برق باید طوری در نظر گرفته شود که در صورت قطع مدار تغذیه آسانسور به‌منظور تعمیرات احتمالی و موارد دیگر، برق در مدار تغذیه آن‌ها برقرار بماند و در صورت وجود برق اضطراری توسط مدار آن قابل تغذیه باشد.

آسانسور کششیدرصورتی‌که امکان دسترسی به چاه آسانسور وجود داشته باشد به‌عبارت‌دیگر زیر چاهک آسانسور خالی باشد، باید علاوه بر تقویت سازه کف چاهک که بتواند حداقل ۵۰۰۰ نیوتن بر هر مترمربع را تحمل کند، وزنه تعادل مجهز به سیستم ترمز ایمنی بوده یا ستون محکمی در امتداد مرکز وزنه تعادل از کف چاهک تا زمین امتداد یابد.

در فصل‌های بعدی به طور کامل در خصوص این سیستم‌ها بحث خواهد شد. در داخل چاهک آسانسور برای قطع مدار فرمان آن توسط تعمیرکار یا بازرس، کلید قارچی (کلید سرویس‌کار) به ارتفاع ۴۵ سانتی‌متر از کف طبقه در سمت بازشو درب نصب می‌شود.

نور برای آسانسور

درصورتی‌که عمق چاهک بیش از ۵/۱متر باشد یک کلید قارچی دیگری نیز در ارتفاع ۵۰ سانتی‌متری از کف چاه نیز باید در داخل چاهک پیش‌بینی شود. در آسانسورهایی که به طور مستقل داخل چاه آسانسور کار می‌کنند، کلید سرویس‌کار ته چاهک برای هر یک از آن‌ها استفاده می‌شود.

درصورتی‌که آسانسورها به‌صورت گروهی در داخل چاه مشترک فعال باشند به‌ازای هر یک از آسانسورها باید کلید مستقل برای هر آسانسور مورداستفاده قرار گیرد. این نکات به طور کامل برای آسانسور کششی در سنندج صدق می‌کند.

آسانسور نماباز چه معایبی دارد؟

یکی از مشکلاتی که در آسانسورهای نماباز وجود دارد تأثیر باد در عملکرد آن و نفوذ به داخل ساختمان است که به همراه خود رطوبت را نیز منتقل می‌کند. به دلیل تأثیر باد در حین حرکت کابین به روی سیم‌بکسل‌ها، سیم بکسل گاورنر و تراول کابل، برای کاهش تأثیرات آن به روی سیم‌بکسل‌ها طراحی عموماً تعداد آن‌ها را افزایش داده و از نوع قوی‌تری استفاده می‌کند.

از دیگر موارد نفوذ هوا از سوراخ‌های محل عبور سیم بکسل به داخل موتورخانه است که باید توسط قطعات هوابند (gasket) هوابندی شوند تا از نفوذ هوا و به‌خصوص رطوبت جلوگیری شود. از دیگر مشکلات آسانسورهای نماباز در هوای مرطوب و شرایط اقلیمی بارانی و سردسیر خیس شدن سیم بکسل ها است که بدین منظور از سیم بکسل های گالوانیزه و نیز وسایل رطوبت گیر و نم گیر در موتورخانه استفاده می‌شود.

آسانسور نماباز

موتورخانه آسانسور کششی در سنندج

موتورخانه فضایی است که موتور محرکه و تابلو کنترل و قطعات دیگر آسانسور را در خود جای می‌دهد. ابعاد آن به‌ازای ظرفیت‌های مختلف است. لازم است تا حد ممکن سطح موتورخانه همواره بزرگ‌تر از سطح چاه آسانسور باشد.

در صورت تهویه طبیعی هوای چاه آسانسور و موتورخانه مستقیماً به هوای آزاد تخلیه می‌شود که مساحت دریچه تخلیه هوا نباید کمتر از ۱ درصد مساحت مقطع چاه آسانسور باشد. درصورتی‌که سرعت آسانسور بیش از ۵/۲ متر بر ثانیه باشد و تعداد آسانسورها به دو یا سه عدد در یک چاه مشترک قرار گیرند سطح دریچه تخلیه هوا ۳/۰متر مربع کافی است.

موتورخانه آسانسورالبته برای چهار آسانسور و بیشتر می باید به ۴/۰ مترمربع افزایش یابد. درب ورودی موتورخانه باید حداقل به عرض ۹۰ سانتی‌متر و با ارتفاع ۱۹۰ سانتی‌متر باشد و قفل آن می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که از سمت داخل بدون نیاز به کلید باز شده و از بیرون توسط کلید امکان باز شدن را داشته باشد.

جهت بازشو آن نیز به سمت بیرون موتورخانه باشد. گرمایش و تهویه موتورخانه باید به‌گونه‌ای کنترل شود که درجه حرارت موتورخانه در حدود ۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد حفظ شود. مقدار رطوبت نسبی زیر ۹۵ درصد باشد.

موتورخانه آسانسور کششی
شدت روشنایی در داخل موتورخانه نیز باید حداقل ۲۰۰ لوکس تأمین گردد. برای طراحی فن جهت تهویه اجباری هوای موتورخانه تعداد تعویض هوا در موتورخانه ۱۴-۱۲ بار در ساعت در نظر گرفته می‌شود.

جهت دسترسی از فضای بالاسری (انتهای چاه) به داخل موتورخانه، درب اضطراری حداقل ابعاد آن ۶۰ سانتی‌متر در ۶۰ سانتی‌متر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در حد امکان محل هوای ورودی با خروجی کنار یکدیگر نباشند. در آسانسورهای کششی استقرار موتورخانه در بالای چاه ایدئال بوده اما در بعضی از موارد امکان پیش‌بینی آن در پایین چاه نیز وجود دارد که در این صورت احتمال بالارفتن هزینه اجرایی آسانسور و مشکلات نگهداری بیشتر خواهد بود.

ایرادهای استقرار موتورخانه آسانسور کششی در سنندج

۱-هزینه‌های اجرای ساختمان بیشتر خواهد بود.
۲- آسانسور موتور بزرگ‌تری نیاز دارد.
۳- به‌دقت بیشتر در طراحی مهندسی نیاز است.
۴- طول سیم بکسل بیشتری درگیر است.
۵- به تعداد فلکه‌های هرزگرد بیشتری نیاز دارد که در نتیجه به فضای بالاسری بیشتری نیاز خواهد بود.
۶- هزینه نگهداری آن در مقایسه بیشتر است.
۷- کاهش طول عمر سیم‌بکسل‌ها به دلیل استفاده از فلکه‌های هزرگرد در بالای چاه آسانسور جهت انتقال نیرو به انتهای چاه از دیگر معایب آن است. در آسانسورهای با سرعت ۵/۲متر بر ثانیه به بالا همواره باید موتورخانه بالای جاه چاه پیش‌بینی شود.

موتورخانه آسانسور

در آسانسورهای پارانومیک در صورت استفاده از آسانسور کششی در سنندج پیشنهاد می‌شود که موتورخانه آسانسور در بالای چاه پیش‌بینی گردد، زیرا قطعات کمتری از داخل چاه دیده می‌شوند.

در صورت استقرار موتورخانه در پایین یا در کنار چاه فضای بالاسری به دلیل وجود فلکه‌های هرزگرد در انتهای چاه حداقل به‌اندازه قطر فلکه‌ها افزایش خواهد یافت. در فلکه‌های هرزگرد و کششی حداقل ۴۰ برابر قطر سیم‌بکسل‌های مورداستفاده در آسانسور است. در غیر این صورت مقدار تحمل نیروی کششی در آن کاهش خواهد یافت.

آسانسور کششی در سنندج

نکاتی درباره موتورخانه آسانسورها

موارد فوق با طراح معمار ساختمان جهت پیش‌بینی در طرح بایستی هماهنگ شود. از دیگر مواردی که باید در موتورخانه آسانسور کششی در سنندج پیش‌بینی شود، انتقال تجهیزات به داخل آن در هنگام نصب تجهیزات و یا خارج کردن آن‌ها به هنگام نیاز به تعمیرات است.

به‌خصوص هنگامی که موتورخانه در زیرزمین یا پایین چاه پیش‌بینی می‌شود. محل مناسب موتورخانه آسانسورهای هیدرولیکی در کنار چاه در پایین‌ترین طبقه است. اما به دلیل محدودیت‌های خاص یا نظر مهندس معمار در بعضی از مواقع می‌تواند تا حدود ۶ متر از جاه آسانسور فاصله بگیرد.

نکات استقرار آسانسور

ابعاد موردنیاز موتورخانه‌های آسانسورهای هیدرولیکی در جداول انتهای بخش به پیوست است. پیشنهاد می‌شود همواره یک ضلع موتورخانه آسانسورهای هیدرولیکی حداقل ۲ متر بوده (عمق یا عرض) و ارتفاع آن نیز کمتر از ۲ متر نباشد.

درصورتی‌که موتورخانه آسانسور هیدرولیک مجاور با چاه باشد عرض دیوار مجاور هم اندازه دیوار چاه خواهد بود و امکان دسترسی به داخل چاه آسانسور نیز از طریق موتورخانه جهت انتقال تجهیزات نیز وجود خواهد داشت.
کنترل دما در موتورخانه آسانسورهای هیدرولیکی به دلیل انتقال گرمای کولر روغن هیدرولیکی که در اثر کارکرد آسانسور تولید می‌شود یکی از مواردی است که باید در طراحی معماری و روش انتقال حرارت به بیرون مدنظر باشد.

نکات آسانسور کششی

به طور معمول کولر روغن در داخل موتورخانه نصب می‌شود ولی می‌توان کولر روغن را برای کاهش بار حرارتی به بیرون از موتورخانه هدایت کرد. در برخی از موارد جهت خنک‌کردن موتورخانه آسانسور سیستم‌های تهویه مطبوع (کولرگازی) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های آسانسورهای فاقد موتورخانه

در آسانسورهای فاقد موتورخانه(MRL)کلیه تجهیزات و نیروی محرکه آسانسور در داخل چاه نصب می‌شوند که به دلیل زلزله‌خیز بودن کشور باید مقررات و آیین‌نامه‌های مربوطه در طراحی و نصب تجهیزات در داخل چاه توسط سازندگان و نصابان این نوع آسانسورها رعایت شود.
در آسانسورهای فوق کلیه قطعات از جمله موتور کششی، تابلو کنترل در داخل چاه به روش‌های مختلف نصب می‌شوند. این تجهیزات می‌تواند در داخل فضای بالای چاه (بالاسری) یا در داخل چاهک و یا در انواعی روی خود کابین مستقر شوند.

آسانسور بدون موتورخانهتابلو کنترل در بعضی از انواع در اولین توقف یا آخرین توقف بیرون از چاه و یا در داخل چاه آسانسور نصب می‌شود.به هنگامی که تابلو داخل چاه پیش‌بینی‌شده باشد، برای تعمیرات آن یا استفاده در مواقع اضطراری، تابلو آسانسور توسط ابزار کنترل از راه دور کنترل می‌شود.

برای افزایش راندمان سیستم در آسانسورهای بدون موتورخانه موتورهای محرکه بدون گیربکس مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این موارد باید هوای محل استقرار موتور تهویه شده و به‌خصوص هوای اطراف تابلو کنترل و تجهیزات موتور به‌گونه‌ای باشد که از درجه حرارت مناسبی برخوردار شود. در شکل شماره ۱۵ یک نمونه آسانسور فاقد موتورخانه (MRL)را نشان می‌دهد.

 

 سیستم مستندسازی برای آسانسور کششی در سنندج

یکی از ضعف‌های عمده در صنعت آسانسور، نداشتن سیستم مستندسازی است و برای این کار شرکت‌های آسانسور، باید مستندات خود را از قبیل: محل پروژه، قطعات مصرفی، محل‌های تأمین خدمات (فروشندگان خدمات) در سیستم کاری خود به‌صورت مستند، ثبت و نگهداری کند برای انجام این کار پیشنهاد می‌شود از نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند  Excel و Access  استفاده می‌شود.

علت اهمیت استفاده از سیستم مستندسازی، استفاده بالغ از صد قطعه کوچک و بزرگ در نصب یک دستگاه آسانسور است. هرچقدر میزان اطلاعات در جداول مستندسازی بیشتر باشد؛ اطلاعات جامع‌تری از آسانسور منصوبه خواهیم داشت. در ضمن نمونه جدول مستندسازی در ذیل نمایش داده می‌شود.

مستند سازی آسانسور کششی

نکته: برای قطعات خارجی هنگام خرید حتماً از فروشنده مدارک ورود قانونی قطعه اخذ شود. به‌عنوان‌مثال یک گواهی از با برگ سبز، گمرکی برای قطعات خارجی الزامی است.

مراحل نصب آسانسور کششی در سنندج

در مشخصات ۱۳۹۴/۰۴/۱۵ و اجرایی ۱۳۹۴/۰۳/۲۰با توجه به اینکه طبق آخرین دستورالعمل اجرایی سازمان استاندارد مصوبه فنی علاوه بر نام تجاری سازندگان قطعات چهارگانه باید نام تولیدکننده به شرکت بازرسی اعلام گردد بنابراین پیشنهاد می‌شود در مستندسازی شرکت نصب آسانسور ردیفی برای نام تولیدکننده (سازنده) در نظر گرفته شود

مراحل نصب آسانسوربعضی از قطعات آسانسور کششی در سنندج مانند ریل، براکت بعضاً درب‌های طبقات ممکن است از دو یا چند خصوصیت فنی در یک آسانسور استفاده شده باشد برای این موضوع علاوه بر جدول کلیات مستندسازی آسانسور، جدول دیگری طراحی می‌شود بنام جدول مستندسازی مشخصات فنی که در ذیل یک نمونه ترسیم شده است.

می‌توان بعضی از قطعات که دارای مشخصات فنی خاص است در این جدول به‌صورت مستند در مدارک فنی آسانسور کششی در سنندج منصوبه ثبت کرد.

همچنین شما کاربران عزیز میتوانید از سایر خدمات ارائه شده توسط گروه اهورا آسانسور بهرمنده مند شوید، از جمله :

آسانسور خانگی
آسانسور گیرلس
آسانسور غذابر
آسانسور معلول بر
آسانسور شیشه ای
آسانسور خودروبر
آسانسور خورشیدی
پله برقی
آسانسور باربر
آسانسور صنعتی
آسانسور هیدرولیک
صفحه اصلیتماس